تاریخچه ارزیابی
توجه به لیاقت و شایستگی افراد، اصلی کهن در تاریخ ی، اجتماعی و حکومتی تمام ملل به شمار میآید. شاید بتوان قدمت این اصل را با قدمت تاریخ پیدایش دولتها مقارن دانست.لغت ارزیابی در انگلیسی (Appraisal) از ریشه لاتین appratare”اخذ شده که مفهوم آن قیمتگذاری یا ارزش است. آقای جیمز-ای-نیل جونیور[1] نویسنده کتاب برتر سال 2001 در ایالات متحده آمریکا تحت عنوان «راهنمای درجه یک برای اجرای ارزیابی » و همچنین کتاب 5 ستاره پرفروش خود تحت عنوان « عبارات مؤثر برای ارزیابی عملکرد » مینویسد برای نوشتن این کتاب تعداد زیادی از کتب منتشره در زمینه مدیریت را از سال 1890 مورد بررسی قرار داده و تا اوایل سال 1950 اثر مکتوبی از نظام و یا متون مربوط به ارزیابی عملکرد نیافته است و به همین علت نتیجه میگیرد که تا نیمه قرن بیستم خبری از سیستمهای ارزیابی عملکرد نبوده و فقط معدود مؤسساتی با آن آشنایی داشته و آنرا به کار میبردهاند و جبران خدمت کارکنان عمدتاً بر اساس ارشدیت و اعمال نظر مدیران تعیین و پرداخت میگردیده است و کارکنان عمدتاً همگی از یک اضافه حقوق و یا دستمزد برخوردار میشدند، بدون اینکه به مفهوم پرداخت بر اساس عملکرد و شایستگی[2] توجهی شود.
بنابراین میتوان گفت که ارزیابی به روش علمی و آماری و نیز استفاده از فنون روانشناختی، عمری بیش از یک قرن ندارد و تمایل به استفاده از ارزیابی عملکرد در 30 سال گذشته افزایش پیدا کرده است.سیستم ارزیابی عملکرد در طول این سالها تغییرات زیادی کرده است که در زیر مشاهده میکنید:
-ارزیابی ذهنی[3](1900)
-سنجش روانشاختی افزایش یافته[4](1940)
-مدیریت بر مبنای هدف[5] (MBO)(1950)
-مقیاسهای درجهبندی مبتنی بر رفتار[6](1960)
رویکرد و سیستم ترکیبی[7](1990)
[1] . James E. Neal Jr
[2] . pay for performance
[3] . Subjective appraisals
[4] . Increased psychometric sophistication
[5] . Management by objectives
[6] . Behaviorally anchored rating scales
[7] . Hybrid system and approach
.اهداف تحقیق
-شناسایی تاثیر فرآیند ارزیابی عملکرد بربهسای نیروی انسانی دردانشکده فنی وحرفه ای
– شناسایی فرآیند ارزیابی عملکرد برانگیزش نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی
– شناسایی فرآیند ارزیابی عملکرد برخلاقیت نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی
– شناسایی فرآیند ارزیابی عملکرد بررضایت نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی
– شناسایی فرآیند ارزیابی عملکرد برآموزش نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی
– شناسایی فرآیند ارزیابی عملکرد برماندگاری نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی
1-5.سوال های تحقیق
سوال اصلی
آیا فرآیند ارزیابی عملکرد بربهسازی نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهیدرجائی تاثیر دارد؟
سوال های فرعی
1-آیا فرآیند ارزیابی عملکرد برانگیزش نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی تاثیر دارد؟
2-آیا فرآیند ارزیابی عملکرد بر خلاقیت نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی تاثیر دارد؟
3-آیا فرآیند ارزیابی عملکرد بر رضایت نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی تاثیر دارد؟
4-آیا فرآیند ارزیابی عملکرد بر آموزش نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی تاثیر دارد؟
5-آیا فرآیند ارزیابی عملکرد بر ماندگاری وکاهش جابجائی های کاری نیروی انسانی دانشکده فنی وحرفه ای شهید رجائی تاثیر دارد؟
درباره این سایت